طراحی مپ اتاق فرار

طراحی مپ اتاق فرار یکی از مهم ترین موضوعاتی است که هر مجموعه ای در ابتدای مسیر باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد چرا که اگر مپ یا نقشه بازی به درستی طراحی نشود، مشکلات بسیاری را برای بازیکنان، گیم مستر و اکتورهای بازی به وجود می آورد و منجر به پایین آمدن کیفیت بازی میگردد.

طراحی مپ یا نقشه اتاق فرار

اولین قدم بعد از آماده سازی سناریو و داستان اتاق فرار، طراحی مپ و نقشه آن بازی است که طبق این نقشه، عوامل اجرایی از جمله گیم مستر، اکترها و بازیکنان در مکان های مختلفی قرار گرفته و بازی را شروع میکنند.

در طراحی مپ بازی،  باید به سناریو، لوکیشن، قسمت‌های قرارگیری اکتور، تونل‌ها و انتقال درست مفهوم بازی به مخاطب دقت ویژه‌ای داشت.

اگر در هر کدام از موارد گفته شده کوتاهی صورت گیرد، ممکن است ضررهای بسیاری را برای شما به وجود آورد و مشکل ساز گردد.

مثلا اگر تمامی قسمت‌های مپ به زیبایی طراحی شود و فقط به مکان‌های قرارگیری اکتور دقت نشود، اکتور با مشکلات بسیاری رو به رو شده و نمیتواند به درستی اکت های خود را اجرا نموده و بازی را برای مخاطب خود جذاب نماید.

مهمترین قسمت‌های طراحی نقشه اتاق فرار

لابی ورودی بازیکنان

اولین قسمتی که هر شخصی پس از رزرو بازی با آن رو به رو میشود، اتاق لابی و ورودی بازی است.

ممکن است در وهله اول با خود بگوئید که این قسمت از بازی، از اهمیتی برخوردار نیست و یا اصلا آن را جزو مراحل بازی ندانید.

اما باید بگویم که اصلا اینطور نیست. در بازی هایی که توجه ویژه ای به لابی بازی شده و آن را قسمت به قسمت با توجه به داستان و المان های داخل بازی طراحی میکنند، حس قرارگیری در موقعیت اصلی داستان، بیشتر به بازیکنان انتقال یافته و بیشتر خود را در موقعیت بازی میبینند.

مجموعه هایی که به این موضوع توجهی ندارند، ممکن است در بازخورد اول تصویر بدی را در ذهن مخاطبان شما ایجاد نموده و از همان اول، درباره بازی نظر دهند.

یکی دیگر از مهم ترین موضوعاتی که حتما باید به آن در لابی بازی توجه کنید این است که جایگاهی را برای ثبت خاطره برای مشتریان خود قرار دهید تا بتوانند عکس های دسته جمعی خود را گرفته و ثبت خاطره کنند.

این موضوع هم خاطره خوشی را در ذهن مخاطب ایجاد نموده و هم اگر پلیرهای شما عکس های خود را استوری و یا استاتوس کنند باعث تبلیغات بازی شما میگردد.

نکته ای که در موضوع قابل توجه می باشد این است که حتما باید تصویر پوستر بازی در این محل نصب شده تا تصویر گرفته شده مشخص باشد؛ همچنین آن بخش از تصویر باید نور کافی را داشته باشد تا عکسها تار و بی کیفیت نشوند.پ

اتاق گیم مستر

دومین قسمتی که باید به آن توجه ویژه ای را داشته باشید، اتاق گیم مستر است. این اتاق باید به نوعی باشد که تا حد ممکن از دسترس و دید پلیرها دور باشد.

اتاق گیم مستر معمولا مکانی است که دوربین های مداربسته، لوازم ارتباطی درون بازی، ماسک ها و … درون آن قرار گرفته و بازیکنان و اکتورها از درون آن کنترل میشوند.

دیدن دوربین های مداربسته، امکانات کنترلی، عبور افراد، اکتورها و … حس واقعی بودن فضا را از مخاطب گرفته و جذابیت بازی را برای پلیرها کم میکند.

مجموعه هایی که دارای چند بازی هستند با توجه داشته باشند که تفکیک و جداسازی هر بازی در اتاق گیم مستر از موضوعات مهمی است که همواره باید به آن توجه ویژه ای داشت؛ چرا که یک اشتباه در بازی اتاق فرار، می تواند حس بازیکنان را از بین برده و آنان را از محیط بازی دور نماید.

اکتور اتاق فرار

یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین قسمت های هر اتاق فرار، اکتور آن است. اکتورهای اتاق فرار همواره میکوشند تا حس واقعی قرار گیری در محیط را به شما انتقال داده و لذت شما را چند برابر نمایند.

با توجه به ژانر بازی، هر اکتور وظیفه خاصی را بر عهده دارد. همانطور اکثر پلیرها علاقه بسیاری به ترس و وحشت در این سری از بازی ها دارند، قالبا اکتورها وظیفه انتقال ترس را به مخاطبان، بر عهده دارند؛ به همین جهت انتخاب قسمت هایی که اکتور باید در آنها حضور داشته باشد، از مهمترین قسمت های طراحی اتاق فرار است.

اگر جایگاه اکتور در بازی به درستی تعبیه نشود، المان های بازی به هم ریخته و اکت ها بی روح میشوند. باید جاهای مختلفی را برای قرارگیری اکتور انتخاب کنید که برای ورود و خروج نیازی به باز و بست کردن درهای بازی نباشد و اکتور بازی در جایی از اتاق فرار بین بازیکنان گیر نکند.

شما باید با توجه به سناریو و داستان بازی محیطی را برای حضور اکتورها انتخاب کنید که علاوه بر انتقال حس واقعی حضور فرد در داستان، موجب بهم خوردن قسمت های بازی نگردیده و فردی متوجه حضور افراد در زمان های غیر مشخص نگردد.

خب به پایان پارت اول طراحی مپ اتاق فرار رسیدیم، امیدواریم که توانسته باشیم مطالب را به بهترین شکل ممکن به شما انتقال دهیم و از مطالب فوق بهره کافی را برده باشید. به زودی پارت دوم این مقاله را در سایت منشتر خواهیم نمود. شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت ها با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

1. برای طراحی مپ اتاق فرار باید به چه مواردی توجه ویژه کنیم؟

در طراحی مپ اتاق فرار باید به اتاق گیم مستر، لابی و جایگاه اکتور توجه ویژه ای کنیم

2. مهم ترین نکته ای که باید در طراحی اتاق لابی به آن توجه کنیم، چیست؟

برای طراحی اتاق لابی، حتما باید به جایگاه تصویربرداری و ثبت خاطره توجه نماییم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *