برج مخابراتی ۴۳۵ متری در شمال غربی تهران است که بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و بیستوچهارمین سازهٔ بلند نامتکی جهان می باشد.
برج میلاد
این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج، در میان تمامی برجهای مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد.
برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران در کنار برج آزادی بهشمار میآید.
برخی بر این باورند که این برج روی سامانه گسل شهرک غرب ساخته شدهاست. برج میلاد از شمال به بزرگراه شهید همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه شهید چمران و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله نوری محدود میشود. ساخت این برج ۱۱ سال به طول انجامید.
پیشینه ساخت برج میلاد
دربارهٔ پیشینهٔ طراحی و ساخت این برج دو دیدگاه عمده وجود دارد. در برخی از منابع سخن از ایدهٔ ساخت یک برج مخابراتی آمدهاست که مختصات و مشخصات اجرای آن الزاماً برج میلاد امروزی نیست و ساخت یک برج مخابراتی را بخشی از طرحی بسیار بزرگتر به نام شهستان پهلوی قلمداد میکند.
از سوی دیگر منابعی نیز طراحی و ایدهٔ ساخت آنرا تماماً متعلق به بعد از انقلاب ایران میدانند: طرح و ایدهٔ ساختن یک نماد جدید برای شهر تهران، در اوایل دههٔ ۷۰ مطرح شد و از همان زمان شهرداری تهران تحقیقات گستردهای برای پیدا کردن محلی مناسب برای ساخت و طراحی آن آغاز کرد.
در مطالعات اولیهٔ برج میلاد، ۲۱ نقطه از تهران برای احداث برج مورد بررسی قرار گرفتند که از میان آنها ابتدا چهار نقطه و سپس در نهایت تپههای کوی گیشا، انتخاب و پروژهٔ طراحی و ساخت برج میلاد آغاز شد.
ساخت برج میلاد
کلنگ ساخت این برج در دی ماه ۱۳۷۶ پس از سه سال مطالعات شناخت و امکانسنجی با نام یادمان (مرکز ارتباطات بینالمللی تهران) بر زمین خورد و در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت صدمین زادروز روحالله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با نام برج میلاد تغییر یافت.
ساخت این برج ۱۱ سال به طول انجامید. در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل شده بود، اما با سرعت بخشیدن به پروژه توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه ساخته شد.
جایگاه جغرافیایی برج ملاد
برج میلاد، میان تپهای با مساحت تقریبی ۶۲ هکتار واقع در شمال محله گیشا در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد. از نظر مختصات جغرافیایی، سازه برج در ۵۱ درجه، ۲۲ دقیقه و ۳۲ ثانیه طول شرقی و ۳۵ درجه، ۴۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه عرض شمالی قرار گرفتهاست.
این محل پس از بررسی و مطالعه ۲۱ نقطه و انتخاب ۱۷ نقطه مختلف از شهر تهران توسط یک گروه شامل تیم شهرسازی، تیم مطالعات تلویزیون، مخابرات، راه و ساختمان، اقتصادی، معماری، هواشناسی، تیم مطالعات ترافیک و تیم ژئوتکنیک برگزیده شدهاست.
قرارگیری در مرتفعترین نقاط شهر
اشراف بر زیباترین مناظر و نقاط شهر
فضائی لازم جهت عملکردهای پیشنهادی و توسعه آتی
مجهز بودن به تأسیسات زیر بنایی
فاصله مناسب با پایانههای مهم مانند فرودگاه و ایستگاه راهآهن
ایجاد پوشش تلویزیونی
قابلیت ارتباط و دید مستقیم با ایستگاههای مخابراتی
قابلیت برخورداری از فضاهای سبز یا دیگر عناصر طراحی محیطی
راههای دسترسی به برج میلاد
از دیدگاه راههای دسترسی و حمل و نقل، برج میلاد دارای شرایط بسیار مطلوب و استثنایی است. این مجموعه در میان چهار بزرگراه اصلی تهران یعنی بزرگراههای همت، چمران، حکیم و شیخ فضلالله نوری قرار دارد، همچنین ایستگاه متروی برج میلاد در خط ۷ مترو برای آن پیشبینی شدهاست.
راههای دسترسی:
تهران – بزرگراه شیخ فضلالله نوری – ورودی بزرگراه شهید همت – کنارگذر اختصاصی برج میلاد
تهران – بزرگراه حکیم غرب – بعد از بزرگراه چمران – ورودی اختصاصی برج میلاد
تهران – بزرگراه همت شرق – خروجی بزرگراه شیخ فضلالله نوری جنوب، پل کابلی اختصاصی برج میلاد
مزایا برج میلاد
برج میلاد با هدف احداث سازهای به یاد ماندنی و به عنوان نمادی برای شهر تهران و به منظور رفع نیازهای مخابراتی تلویزیونی تهران ساخته شدهاست. کارکردهای عمده این برج به شرح زیر است:
ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بدون سیم
ایجاد زیرساخت مناسب برای سیستمهای جدید تلویزیونی
بهینهسازی پوشش رادیو و تلویزیونی
کاربریهای هواشناسی و کنترل ترافیک
گسترش و بهینهسازی پوشش شبکههای بیسیم و پیجو
ایجاد جاذبه گردشگری و بهرهمندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی، رستوران گردان، رستوران ویژه، سکوی دید باز و بسته، رواقهای هنری، گنبد آسمان ، موزه مشاهیر ایران، موزه هدایای شهرداری، فود کورت، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی و امکاناتی چون مرکز همایشهای بینالمللی با ۱۵ سالن مختلف، پارک دلفینها، پینت بال، سینمای گیم ۷ بعدی، دو سالن سینما، لیزریوم، رستوران سنتی، کافه، آبشار و…
سلام
به به عجب مقاله ای درباره اتاق فرار نوشتیت دستتون درد نکنه