پل طبیعت تهران بهعنوان یکی از نمادهای پایتخت شناخته میشود که پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل میکند و روی اتوبان مدرس تهران احداث شده است.
پل طبیعت تهران
پل طبیعت که یکی از نمادهای شهر تهران به شمار میرود، چشماندازی کمنظیر از پایتخت ایران را پیش روی شما قرار میدهد؛ ضمن اینکه بهلطف فضا و امکاناتی نظیر کافهها و رستورانها میتوانید ساعاتی را روی پل خوش بگذرانید و با عکاسی و گرفتن سلفی این لحظهها را برای همیشه ثبت کنید.
پل سه طبقه طبیعت در منطقه عباس آباد تهران، یک پل پیادهرو است که دو پارک اصلی پایتخت را به هم متصل میکند.
این پل با سازه منحصربهفردش، جوایز بینالمللی متعددی همچون جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۶ را کسب کرده و بارها و بارها بر سر زبانها افتاده است. از پل طبیعت بهعنوان بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه و نخستین پل غیرخودرویی ایران یاد میکنند.
مکان پل طبیعت
پل طبیعت که از جاهای دیدنی تهران است، روی اتوبان مدرس احداث شده است و پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل میکند. موقعیت مکانی مناسب آن باعث شده است که دسترسی به آن بهوسیله مترو، اتوبوس، ماشین شخصی یا تاکسی میسر باشد.
دسترسی به پل طبیعت با مترو
برای رفتن به پل طبیعت با مترو میتوانید در ایستگاه شهید حقانی واقع در خط یک مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه بهسمت پارک طالقانی بروید و از پیادهراه چوبی و زیبای آن خود را به پل طبیعت برسانید.
همچنین اگر قصد رفتن به پل طبیعت از سمت پارک طالقانی را دارید، میتوانید از بزرگراه شهید حقانی استفاده کنید و پس از عبور از چهارراه جهان کودک و پل بزرگ، به خیابان فرعی پارک طالقانی بروید و در پارکینگ بزرگ آن خودروی خود را پارک کنید.
برای دسترسی به پل طبیعت از طرف پارک آب و آتش، در خیابان جردن (نلسون ماندلا) بهسمت شمال بروید، سپس در بزرگراه حقانی شرق وارد خیابان شهیدی شوید و پس از پارک ماشین، از ورودی پارک آب و آتش در این خیابان بهطرف پل طبیعت حرکت کنید. نکته قابل توجه اینکه دو پارکینگ خودرو در خیابان شهیدی برای استفاده عموم وجود دارند.
طبقات پل طبیعت تهران
طبقه اول: در طبقه اول پل طبیعت، فضاهایی برای شکم گردی در نظر گرفته شده است تا در کنار گشتوگذار خود بتوانید از طعم لذیذ غذاهای ایرانی و فرنگی در محیط سرسبز و نمای دیدنی این منطقه لذت ببرید.
فودکورت پل طبیعت در ضلع شرقی پل قرار دارد و شامل چندین کافیشاپ، رستوران ایرانی و فست فود میشود که برای حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد. مساحت این طبقه حدود ۱۴۵۰ متر مربع است و دیوارهای آن با شیشه پوشانده شدهاند.
طبقه دوم: این طبقه که مساحتش به حدود ۲۸۷۰ متر مربع میرسد، فضای دنجی دارد و بهلطف نیمکتهایی که در بخشهای مختلف آن گذاشته شده است، میتوانید قدری خستگی در کنید و از آرامش و این همه زیبایی نهایت استفاده را ببرید.
طبقه سوم: اگر به طبقه سوم پل طبیعت بروید که ۵۷۱ متر مربع مساحت دارد، چشمانداز فوقالعاده تهران بهخصوص هنگام غروب خورشید هوش از سرتان میبرد. این طبقه بهترین جای پل برای برای پیادهروی و قدمزدن است؛ مخصوصا که دو سکوی تماشا در بخش شمالی و جنوبی آن وجود دارد که میتوانید هم به تماشای مناظر اطراف مشغول شوید و هم عکسهای درجه یکی بگیرید.
معماری پل طبیعت
پل طبیعت از سه طبقه تشکیل شده است و طبقه اول، دوم و سوم بهترتیب ۱۴۵۰، ۲۸۷۰ و ۵۷۱ متر مربع هستند. این پل که ۳۰۰ متر طول دارد و وزن کل سازه فلزی آن برابر با ۲۰۰۰ تن است، بزرگترین پل غیرخودرویی ایران به حساب میآید.
مساحت اين پل حدود ۷۰۰۰ مترمربع است كه ۴۸۰ مترمربع به رستوران و كافیشاپ و ۷۲۰ متر مربع به فضای سبز اختصاص دارد. پنج ایده اصلی برای طراحی پل طبیعت در نظر گرفته شده است که به اختصار مطرح میکنیم.
پلها معمولا مسیرهایی برای عبور و گذشتن از نقطهای به نقطه دیگر هستند؛ اما این پل از همان ابتدا بهعنوان جایی برای ماندن طراحی شد.
وقتی این پل دو پارک را به هم وصل میکند، خود میتواند بخشی از آن باشد و با داشتن نیمکت، رستوران و فضاهای نشستن، برای تفریح استفاده شود.
پل طبیعت صرفا دو نقطه (پارک) را به هم متصل نمیکند و بیش از یک ورودی دارد و انشعابهای آن به نقاط مختلف پارک منتهی میشوند.
سازه و معماری پل طبیعت از هم مجزا نیستند و علت ساخت پل بهصورت سه طبقه برای این بود که معماری فدای ایستایی و ثبات پل نشود. کلیه عناصر پل علاوه بر اینکه به فرم معماری کمک کردهاند، از نظر سازهای باعث ایستایی پل شدهاند.
طراح پل طبیعت
معمار و طراح پل طبیعت، لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی از گروه «سازههای پارچهای دیبا» هستند. لیلا عراقیان که در ۱۸ مهرسال ۱۳۶۲ به دنیا آمد، فارغالتحصیل کارشناسی معماری از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد معماری
کانادا است.UBC
پیش از پل طبیعت، طراحی و اجرای دو پروژه آمفی تئاتر آب و آتش و پل ابریشم ۲ با پوشش بازار گل و گیاه و همین طور سایبانهای کوچک بوستان بنادر به این شرکت محول شده بود که سربلند از آن بیرون آمدند.
در ادامه از طرف مسئولان شرکت نوسازی عباسآباد برای شرکت در مسابقه طراحی یک پل پیاده دعوت میشوند که طرح مشترک لیلا عراقیان، علیرضا بهزادی و سحر یاسایی بهعنوان طرح برگزیده انتخاب میشود.
هدف اصلی طراحی پل این بود که جایی برای ماندن باشد، ضمن اینکه ایجاد مبلمان و فضاهای سبز باعث پیوستگی دو پارک شود و بخشی از هر دو پارک به شمار رود
سلام ممنونم از این همه اطلاعات که به اشتراک می گذارید
سلام با تشکر از سایت خوبتون واقعا این مطالب بررای من مفید بود مرسی